maandag 2 augustus 2021

Nicci Gerrard: Woorden schieten tekort. Over dementie: een bijzonder lang afscheid

Meulenhoff Boekerij

In dit persoonlijke boek onderzoekt Nicci Gerrard alle aspecten van dementie. Wat is het? Hoe gaat de maatschappij ermee om en wat zegt de wetenschap erover? Ze put uit kunst, literatuur en filosofie, neemt je mee in de belevingswereld van de buitenstaander en in de ervaringen van mensen die zelf deze ziekte hebben. Want wat betekent het om mens te zijn, om een identiteit te hebben, om jezelf te zijn en jezelf vervolgens kwijt te raken?

"Dementie is een ontmanteling, een uitdoving – een verdwijnen van betekenis. Sinds ik mijn vader in slow motion heb zien sterven, tot zijn werkelijke dood in november 2014, ben ik veel bezig geweest met dementie: met degenen die het hebben en degenen die voor hen zorgen. Dit is een boek vol verhalen van mensen, zowel verdrietig als optimistisch. Het is een reis door de schemering en dan de duisternis – en dan verder naar de andere kant.'

Doordat ik te maken heb met dementie, werd ik nieuwsgierig wat Nicci hierover geschreven heeft.

Mijn vader is inmiddels overleden aan de gevolgen van Alzheimer. En mijn moeder heeft vorig jaar de diagnose Alzheimer gekregen. Na een turbulente periode thuis, bleek het niet veilig meer te zijn dat ze alleen bleef wonen. Dus woont ze sinds augustus 2020 in een zorginstelling.

In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld, ik had het idee dat het veel meer een verhaal zou zijn, zoals Hugo Borst over zijn moeder geschreven heeft. Eenmaal aan het lezen zie ik dat Nicci ten strijde is, tegen de wantoestanden in de zorg. Dat ze aan het praten is hoe dingen beter kunnen gaan voor de mensen met dementie. Om de zorg wakker te schudden is John's Campaign ontstaan.
Nicci heeft met veel partners gesproken, die het aftakelingsproces van dichtbij gezien hebben. 
 
Er zijn zoveel herkenningspunten dat het soms pijn doet om te lezen. 
Dank je wel Nicci voor je inzet voor deze, zo mensonterende ziekte.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten