woensdag 20 juli 2016

Joost Zwagerman Duel

'Voor zijn ogen zag Verhooff gebeuren wat nog niet was gebeurd en op datzelfde ogenblik al gebeurd leek te zijn: zijn hand, de vuist, het canvas. Hij had nooit een schilderijdoek horen uitscheuren. Er klonk een scherp gekraak als van een boomtak die in tweeën breekt – een onverwacht grof geluid voor zo'n frêle stuk linnen.'

Uit het Hollands Museum verdwijnt een hedendaags meesterstuk met een geschatte waarde van dertig miljoen euro. Museumdirecteur Jelmer Verhooff begint een zoektocht naar het verdwenen topstuk. Er ontstaat een tragikomisch kat-en-muisspel tussen directeur en 'dader', de jonge kunstenares Emma Duiker.

Ik heb dit boek als boekenweekgeschenk in 2010 gekregen. Ik heb het van de week gepakt om even een tussendoor verhaal te lezen. Ik kan het me van 6 jaar geleden niet precies herinneren, maar ik vind het een draak van een verhaal. Heel eerlijk gezegd, dacht ik na pagina 31, ik ga het laatste hoofdstuk lezen en dan vind ik het wel welletjes. Dit boek ga ik niet meer in de boekenkast zetten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten