donderdag 12 februari 2015

Marion Zimmer Bradley: Darkover- Stormvrouwe


Deze roman speelt zich af tijdens de Chaosjaren, toen matrixkracht werd gebundeld om dodelijke wapens te wrochten teneinde de oorlog tussen de Elhalyn en de Ridenow te beslechten. In deze periode, in het Aldaraans domein, staat Aliciane van Rockraven op het punt te bevallen. Ze heeft al een zoon, Donal Delleray, een jongen met een laran-talent om stormen tot gehoorzaamheid te dwingen; hij is de rechtmatige troonopvolger.
De bezorgde Aliciane, die goede redenen heeft geen van haar bedienden te vertrouwen, eist dat haar staf aan een waarheidsproeve wordt onderworpen. Een van de vrouwen, Mayra, liegt tijdens de proeve. Als ze bij de ondervraging die volgt het leven laat, vervloekt ze Aldaran en voorspelt dat de dochter van Aliciane hun rampspoed zal brengen. Kort na het uitspreken van de vervloeking raast een onweersstorm rond het kasteel en schenkt Aliciane het leven aan een dochter...

Prettig geschreven verhaal. Grappig om te lezen dat het over dezelfde planeet gaat als de andere Darkover verhalen, alleen is het geen saai vervolg van de personages uit een eerder verhaal. Het is een Fantasy verhaal, hierdoor zijn er ook veel woorden die, je als niet lezer niets zeggen, maar tijdens het lezen blijken ze heel gewoon te zijn. Laran is daar een van de voorbeelden van. Ik zat van de week aan mijn zus te vertellen wat ik aan het lezen ben en toen merkte ik hoeveel woorden ik al geadopteerd had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten