vrijdag 16 november 2012

Vonne van der Meer: De avondboot


In roman keert Vonne van der Meer terug naar het vakantiehuisje Duinroos op Vlieland dat het decor was van de succesvolle roman 'Eilandgasten'* uit 1999. Opnieuw worden de gasten die gedurende een zomerseizoen in Duinroos verblijven gevolgd in hun vakantieweken, die voor allen belangrijke consequenties hebben. Geheimen worden krampachtig verborgen of juist abrupt onthuld, de relaties met familieleden, echtgenoten en minnaars komen in een ander licht te staan. De verbinding tussen de verhalen wordt gevormd door de figuur van de werkster, die ook een paar keer aan het woord komt, door voorwerpen als het gastenboek en het beukenblad daarin en natuurlijk door het eilandklimaat van wind, strand en zeelucht. In enkele verhalen keren figuren uit 'Eilandgasten' terug, zodat ook lijnen worden gelegd naar deze roman.

Het eerste hoofdstuk vond ik leuk om te lezen, daarna vond ik het warrig worden. Klopt ook, een aantal personages zijn uit het eerdere verhaal: Eilandgasten. Hierdoor miste ik informatie. De manier waarop ze schrijft, doet me heel erg denken aan een ander boek van haar hand: Ik verbind u door.
Het doorgeven van iets op een ander persoon. Persoonlijk geloof ik niet dat ik het leuk vind nog een boek van haar te lezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten