vrijdag 18 mei 2018

Roald Dahl: Sjakie en de chocoladefabriek

foto van standaardboekhandel
Willie Wonka is de grootste uitvinder en fabrikant van chocolade en ander lekkers. Hij heeft om vijf willekeurige repen een gouden wikkel gedaan. De vinders mogen de fabriek bezichtigen. De eerste vier winnaars zijn allemaal onhebbelijke kinderen. Tijdens de rondgang krijgen zij een bedrijfsongeval dat aan hen zelf te wijten is. De laatste wikkel is gevonden door Sjakie Stevens. De familie Stevens is zo arm dat ze echt honger lijden. Maar ze zijn heel enthousiast over de fabriek. Samen met opa Jacob beleeft Sjakie de heerlijkste dag van zijn leven. De intrige is heel onverwacht en vol humor. Het verhaal blijft uitnodigen tot lezen met veel dialoog, grappige tegenspraken, woordspel binnen de liederen van de Oempa Loempa.

De film Willy Wonka & the Chocolate factory, die ik al minstens 80 keer gezien heb, met Gene Wilder in de hoofdrol (1971) vind ik nog steeds fantastisch om te zien.
De film met Johnny Depp in de hoofdrol heb ik inmiddels 2 keer gezien, maar die spreekt me minder aan. Het originele boek kreeg ik nu in handen en vond het grappig om te lezen. De hele tocht door de fabriek heen, is zo levendig geschreven dat de beelden die in de film gebruikt worden er prima bij passen. Ik vond het jammer dat ik het zo snel uit had. Ach, rond de kerst zal de film vast weer uitgezonden worden..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten